.

måndag 6 februari 2012

Cancerförebyggande snabbmat

Så här snabbt och enkelt lagar man cancerförebyggande mat. Man tar ett halvkilo tomater. Det är mycket viktig att det är tomater och inte ngt annat. Man kan exempelvis tänka; nää , jag har inte tomater hemma, men jag har gurga, eller meloner... NÄ Nä nä. Ingen gurka och inga meloner.  Det ska vara tomater, eftersom det är just tomater som är cancerförebyggande huvudactor i denna maträtten. Tomater finns i de flesta mataffärer. Här på bilden ser du 1 kilo qvist tomater.

Hela grejen ligger i att hitta goda tomater. Det är faktiskt avgörande för hur mycket lyckat detta företagandet blir. Har man hittad ett halvkilo riktig goda tomater så är det redan en stor success. Nu kan man börja skära tomaterna i små bittar. Till det behöver man en ordentlig skarp kniv, och så måste man akta fingrar. Har man skärad färdig så lägger man de skärade tomaterna i en skål och så ser det ut så här:
Nu är det nästan färdig. Tomatbittarna kan bli större eller mindre än på bilden. Det gör inget. Vill man pyssla lite till med maträtten så kan man skära också en lök i små bitar och blanda löken med tomaterna. Man får nog räkna med att man ska gråta då. Så är det att man gråter när man skär en lök. Jag har skärat en bit av purlök och en paprik. Det får man göra. Man får lägga till lite allt möjligt om man vill det. Och så ser det ut så här hos mig:

Nu är det färdigt nästan. Man måste dock salta och peppra naturligtvis. Stark rekomenderar lite ättika med. Eller mycket ättika. Ättika är bra mot högt blodtryck. Så smaklig måltid... Jag blir nog lite oanständigt här och lägger till lite majonez fast majonez är inget bra för cancer, utan det är bara det att det var så länge sen som jag ätit majonez... dessvärre gredfil lägger jag också till. Är man riktig hotat med cancer eller annat sjukdom så får man ju inte äta nåt bara för det är gott. Så farligt gift som socker är mycket gott men att äta socker... det får man inte. Återigen till mina tomater så får man  alltså peppra och salta övanpå. Och så återstår bara att blanda allt med en skede eller en gaffel. Det är viktig att smaka om det finns tillreckligt med salt och pepper. Annars får man salta och peppra mera.

Nu är det färdigt. Visst var det snabbt? Hela arbete går ut alltså på att skära tomaterna. I värsta fal om man tycker att det är för mycket jobb med att skära tomater så kan man bara äta up ett halvkilo tomater. Då blir det very mycket quickly snabbt. Ljusets hastighet. Då sliper man diska med. Jag tycker nog att det blir godare om man sker dem och blandar med lite annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar