.

fredag 8 februari 2013

Skvaller om svenska järnvägen ...

Är det bara skvaller eller är det sanning , hur som helst , så är det debattväckande och tankefängslande flygblad som delades ut förre veckan till skånetrafikenspassagerare. Broschyren handlade just om kollektivtrafik och mer specifik om järnvägen. Lappen var i format A5 så jag ska inte sammanfatta den , utan ska citera flygbaldstexten  som rustades med titeln "Järnvägen förfaller - underhållsarbetare varslas".
Texten på bladet var följande:
"Regeringens storsåtliga järnvägssatsning är bara tomma ord om tänkta projekt i en avlägsen framtid. I årets budget avsätts inte en krona extra till järnvägen. Det är faktiskt tvärtom. I årets budget behåller Anders Borg förra årets besparing på 1,5 miljarder kronor i anslaget till Trafikverket. Det gör att redan planerade underhållsprojekt måste ställas in eller sättas på sparlånga . Pengarna är slut. Visst är det absurt. De senaste åren har järnvägstrafiken  drabbats av alltfler förseningar och inställda turer på grund av järnvägsnätet. I det läge drar regeringen in på anslagen till underhållet! Trafikverkets kassa är tom. De företag som sysslar med byggnation och underhåll av järnvägsnätet varslar anställda om uppsägning, som Balfour Beatty Rail AB och InfraNord. Mitt under en förödande varselvåg spär regeringen alltså på arbetslösheten i en yrkesgrupp som behövs mer än någonsin. Det är jobbpolitiken i verkligheten. Tänk på detta nästa gång du drabbas av förseningar eller inställda avgångar. Skäll inte på SJ, skäll inte på de allt färre reparatörerna , som gör vad de kan för att få ett gammalt och förfallet system att fungera , skäll inte ens på Trafikverket , som säkert ka prioritera bättre , men som inte kan trolla fram pengar - skäll på regeringen , som prioriterar sänkt bolagsskatt före en fungerande tågtrafik. Den svenska järnvägen är utsatt för ett marknadsexperiment. Alltfler tågföretag trängs på ett gammalt , underdimensionerat och illa underhållet järnvägsnät. Det ger kaos i tågtrafiken , med ständig stopp, försäningar och inställda avgångar. ... "
Ja, så var det skrivet på lappen . Författarna alltså vill tydligen uppmana resenerar till att skälla på regeringen. Men ska man lita på de som delat ut sitt flygblad. Tjä... Om  man är verkligen angeläggen att få ut en sanningsenlig och en verklig bild på all järnvägsekonomi så måste man nästan själv analysera bokföring och budget för samtliga myndigheter och företag som har inflyttande på järnvägens underhåll och utveckling. Det skulle jag tycka.  Man  behöver granska både trafikverket , län och region som också får pengar till kollektivtrafik och  SJ och  regeringen, och alla inblandade företag m.m. .  Om man inte själv analyserar vart pengarna går så kan man nog inte vara 100% säkert  om var och en påstår ngt annat.  Det är troligtvist rätt så sanolikt att  dessa som är inblandade i detta vässende kan skylla på varandra och så exempelvis kollektivtrafiknämnden kan skylla på anlitade firmor, firmor kan skylla på regeringen, regeringen kan skylla på trafikverket, och så  vidare. Jag från min sida har inte ngt särskild åsikt så länge jag inte själv haft analyserat samtliga bokföringar , däremot tror jag att det är ganska bra att ha egen bil och helst el bil, eller en liten flygplan som går på solceller. Om jag skulle tycka not ytterligare här så skulle jag tycka att det är jobbigt att  de flesta sätter sig på kollektivtrafik vid samma klockslag, dvs kl. 8.00. och klockan 16.00. Vidare så skulle jag tycka att det bör vara billigare att åka kollektivt och att jag misstänker att biljettsystemändringar äter upp en hel del pengar . Bättre reklam för uphandlig av biljettsystem kanske skulle kunnat öka besparingar , om det är överhuvudtaget så nödvändigt med alla konstiga biljetter. Det är en grej som inte finns med på den nämnda A5 bladet och som blir mer och mer viktig. Nämligen kopplingen mellan kollektivtrafik och gps och mobiltelefoner. Gps och mobiltelefoner hackar på resenerernas integritet. Mobiltelefonfirmor kan registrera alla  resor om inte även tillåta eller icke tillåta en åktur. Detta problemet tas upp av  en del journalister och politiker på senaste tiden : http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=5430819 "En fråga som har ställts är hur dessa registreringar ser ut och vad informationen som registreras används till. Per Bjertung är försäljningsansvarig för det företag som är med och levererar biljettsystemet till regionen, och han lovar att ingen information kommer användas i marknadsföringssyfte. Han tror att det nya systemet kan bli lite jobbigt för spontanresenärer när kontanthanteringen försvinner." skriver Gotlandsnyt på sr.se . En annan artikel handlar om jäv vid upphandling http://www.idg.se/2.1085/1.479491/jav-i-sls-upphandling . "Mobilbetalföretaget Seamless överklagar SLs upphandling av en betallösning för sms-biljetter. Seamless anser att den konsult som skötte upphandlingen åt SL samtidigt hjälpte det företag som vann affären." skriver IDG.se
Igenligen så skulle jag gärna förtsätta med att insinuera och argumentera om att  kollektivtrafiken håller på att bli en amerikansk google provinsen , och att politiker själv betalar för att bli marknads granskat , men det ska jag inte skriva om . Istället så ska jag avsluta här med ytterligare ngt citat från övannämnd A5 bladet , fast själv så vet jag inte om det stämmer vad de har skrivit :
"
"Sverige satsar minst i Europa på järnvägsunderhåll. Under perioden 2007 - 2013 investerar Sverige 3,02 procent av BNP i järnvägen. Under samma period investerar Österrike 7,83 procent.; Regeringen omtalade "extrasatsning" på järnvägen påbörjades först 2014. Anslaget till Trafikverket höjs dåmed 1,8 miljarder. EnligtTrafikverket behövs ytterligare 3-4 miljarder. ; Persontrafiken på svenska järnväg har ökat med över 60% sedan 1990. Men spårkapaciteten har bara byggts ut marginellt.; Sverige har Europas mest avreglerade järnväg . Idag konkurrerar 40 tågföretag om plats på spåren.; Göran Persson avskaffade posten som kommunikationsminister år 2000, med den bakomliggande tanken att marknaden skall sköta kommunikationerna , inte politiken."
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar